Автор: Галина Маринова
България ще се опита да бъде голямата врата на Индия към Европейския съюз, но за такава роля претендира и Гърция. Ние също имаме силни позиции, предвид традиционно добрите ни връзки с азиатската страна. Това обяви Калин Радев, председател на Индийско-българската бизнес камара и главен изпълнителен директор на „Софтуер Груп“, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов.
Все още сме в началото на процесите, при които Индия би се възползвала от стратегията за минимизиране на риска по отношение на Китай от страна на водещите икономики в ОИСР и засилващата се икономическа фрагментация в света. Индия има традиционно много добри отношения с всички геополитически сили и това ѝ дава възможност много бързо да се опитва да замества Китай където е възможно, каза Радев.
„В Индия има почти всичко, което има и в Китай, но бизнес подходът, културата и начинът на работа са различни и това „наместване“ ще отнеме известно време. Но процесът е започнал и Индия е изключително амбициозна по темата – има много сключени двустранни споразумения, както и участия в по-големи групи и съюзи. Очакванията са за силен ръст на индийската икономика на база на тези процеси.“
Индия работи с всички и успява да запази икономически неутралитет, какъвто може би Швейцария имаше преди време, подчерта събеседникът.
Калин Радев коментира и започващата днес най-важна конференция за геополитика и икономика в Индия – „Диалог Райсина“. За участие в събитието пристигна гръцкият премиер Кириакос Мицотакис, който преди това се срещна с индийския премиер Нарендра Моди. На съвместна пресконференция след срещата Мицотакис заяви, че „Гърция е естествената врата на Индия към Европа и че има големи перспективи за сътрудничество между Гърция и Индия чрез бъдещия икономически коридор Индия – Близък изток – Европа (IMEC)”.
България също се опитва да бъде голямата врата на Индия към Европейския съюз. Поставяли сме въпроса нееднократно в развитието на двустранните отношения. Преди Турция беше такава икономическа врата, макар че страната не е част от ЕС – направиха се големи индийски инвестиции в производствени бази в Турция и оттам продукцията се изнасяше за Европа, обясни Радев.
„Ние от 4-5 години поставяме този въпрос: че България може да е хъб на Балканите и врата към Европа за Индия. Има действаща влакова линия от Солун до София, което позволява стоките да се разтоварят в гръцкия град и да пристигнат в България. Идеята по-скоро е у нас да се произвеждат и сглобяват съответните стоки и изделия и после да се транспортират към Европа с етикета „Произведено в EU“.
Индийско-българската бизнес камара работи усилено за инвестиции в двете посоки, за улесняване на отношенията между българския и индийския бизнес, подчерта Радев. „Все още не е открита директната самолетна линия София-Делхи, но се работи по въпроса. Covid пандемията забави инициативата, но от миналата година разговорите са подновени“, добави той.
С икономическия възход на Индия се откриват огромни възможности пред българския бизнес да участва на местния пазар. Индия е по-цветна, многопластова и трудна за разбиране от Китай, всеки щат има своите особености, традиции и начин за правене на бизнес. От друга страна Индия е много по-демократична страна и има много повече действащи предпоставки за улесняване на бизнеса. Помогнали сме на много български компании да си намерят партньори в Индия, да направят съвместни предприятия там, сподели Калин Радев.
„Excitel е най-добрият пример за български бизнес пробив в Индия. Компанията предлага интернет услуги в Индия и се развива изключително бурно. Това се постига с много труд, усърдие, разбиране на пазара и присъствие на място.“
Гостът коментира и активността на Индия за създаване на нов икономически и транспортен коридор от Индия през Близкия изток до Европа. Идеята на IMEC (India-Middle East-Europe Economic Corridor) е стоките да се пренасят по морски и железопътен транспорт, тръгвайки от индийското пристанище в Мумбай, минавайки през Дубай (ОАЕ), Рияд (Саудитска Арабия), Хайфа (Израел) и оттам достигайки до големите европейски пристанища. Преди дни индийският премиер Моди се споразумя с ОАЕ за това работата по бъдещия коридор да продължи въпреки войната между Израел и Хамас.
„Този коридор ще има огромно значение за търговията между ЕС и Индия. Търсят се алтернативи, защото в момента голяма част от товарите заобикалят цяла Африка и това удължава и оскъпява транспорта (бел. ред. – заради нарушеното корабоплаване през Аденския залив и Червено море). Бъдещият коридор ще е опит да се намалят тези загуби”, каза Калин Радев.
Защо за развитието на “Софтуер груп” 2023 година е била “сложна, но всъщност много успешна”? Защо изкуственият интелект има минимално влияние върху продуктите и работата на фирмата? Планира ли дружеството да се листне на БФБ и кога?
Вижте целия коментар във видеото.